Siti Noorasmah Binti Hamzah berkelulusan
Ijazah Sarjana Muda Kaunseling dengan Kepujian (Bsc. Hons) dari Universiti
Utara Malaysia dan sedang melanjutkan pengajian dalam bidang Sarjana Sains
Kaunseling (Penyelidikan) di Universiti Malaysia Terengganu. Beliau merupakan
seorang kaunselor yang berdaftar dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau juga
pernah dilantik sebagai pembantu penyelidik di dalam kajian Fundamental Research Grant Scheme (FRGS)
yang bertajuk Pembentukan Model Terapi Seni Mangsa Penderaan Seksual Dalam
Kalangan Remaja. Beliau juga pernah dilantik sebagai kaunselor bagi kajian Research Acculturation Colaborative Effort
(RACE) yang bertajuk Penggunaan Spiritualiti dalam Terapi Seni Ekspresif Terhadap
Golongan Remaja Delinkuen. Pada tahun 2015 beliau dilantik sebagai kaunselor dalam
kajian Fundamental Research Grant Scheme
(FRGS) yang bertajuk Pembentukan Intergrasi Terapi Seni Visual dan Penceritaan
Terhadap Ibu Tunggal. Beliau juga terlibat sebagai fasilitator bagi bengkel
Integrasi Terapi Ekspresif dalam Proses Kaunseling bagi pelajar Tahun 2 Sarjana
Muda Kaunseling. Beliau pernah dilantik sebagai fasilitator bagi sesi terapi Expressive Art Therapy dalam program
Latihan dan Motivasi Besut-Setiu Agropolitan.
Semenjak menceburi bidang
kaunseling, beliau telah banyak menyertai bengkel dan seminar berkaitan dengan
terapi seni. Antara bengkel yang pernah disertai adalah seperti Bengkel
Penggunaan Art Dalam Kaunseling dan Creative Art Therapy for Social Action.
Beliau juga pernah menyertai bengkel pensijilan terapi seni yang dianjurkan
oleh Perkama Consultants Sdn. Bhd dengan kerjasama Art Therapy Academy. Bengkel
ini mempunyai tiga tahap iaitu tahap Art
Therapy Foundation, Art Therapy Intermediate dan Art Therapy Advance yang
diselia oleh Art Therapies. Selain
itu, beliau pernah menyertai satu Seminar Kaunseling Kebangsaan yang ke-14 2014
bertemakan Creative Arts Intervention:
The Application and Techniques for Psychological Therapy yang dianjurkan
oleh Pusat Kaunseling, Universiti Utara Malaysia.
No comments:
Post a Comment